LOST CONNECTION

De serie Lost Connection is ontstaan n.a.v. mijn fascinatie voor de oerkrachten van de elementen en de ongerepte natuur. Deze verbondenheid met de natuur die we van oorsprong allemaal in ons dragen, zijn we in onze moderne gedigitaliseerde samenleving kwijtgeraakt.
We zijn vergeten dat we onderdeel zijn van het grote geheel en ook “slechts” dieren zijn. Met deze serie wil ik mijn respect voor de natuur overbrengen op de toeschouwer en erop wijzen dat we verbinding met de natuur moeten herstellen en koesteren.

Ik wilde de oerkrachten van de natuur uitbeelden en ben daarom teruggegaan naar de oertijd en heb onderzocht hoe we als de prehistorische mens “kunst“ maakten en ons gevoel uitdrukten. Ook andere volken en culturen die dicht bij de natuur staan heb ik onderzocht. Zo heb ik gekeken naar de cultuur en symboliek van de Noord Amerikaanse Indianen die zichzelf als onderdeel van Moeder Aarde beschouwden, maar ook de levenswijze en kunst van de Australische Aboriginals heb ik onderzocht. De oorspronkelijke Aboriginals maakten hun schilderingen op de grond en dus in direct contact met de aarde. De abstracte voorstellingen werden in trance gemaakt en zijn een soort landkaarten ook bestemd voor volgende generaties.

Tijdens het onderzoek naar de natuurvolken viel het me op dat deze gebruik maakten van materialen die ze lokaal vonden zoals rode en gele oker, witte klei en houtskool. Het toepassen van deze “grond“stoffen en het daarmee samenhangende beperkte kleurpalet leent zich uitstekend om een aards oergevoel op te roepen. In mijn werk gebruikte ik al eerder aardse materialen zoals zand, cement en kalk maar voor deze serie heb ik ook lokale klei gebruikt die ik ter plekke in Ee en Engwierum uit het veld heb gehaald.

Ook heb ik een werkwijze toegepast waarbij er roestvorming ontstaat door oxidatie van koper- en of ijzerverf waardoor je een “natuurlijk“proces krijgt waarvan niet van te voren vast staat wat er precies gebeurt met als resultaat prachtige toevallig ontstane organische structuren en kleuren.

Als laatste heb ik gekeken of de drager van het werk mee kan doen aan de rauwe uitstraling die ik voor ogen heb. Ik heb hiervoor al eerder verweerd en gebruikt tentdoek toegepast als ondergrond, maar het ruwe onbehandelde jute past ook prima bij het aardse gevoel wat ik wil bereiken.

Foto 1
Lost Connection 03
Diverse mortels / klei / pigmenten / koper- en ijzerverf
Jute gespannen op handgemaakt frame 60 x 180 cm
2019

Foto 2
Detail Lost Connection 03

Foto 3
Detail Lost Connection 03

Foto 4
Lost Connection 01
Diverse mortels / acrylverf / koper- en ijzerverf
Canvas gespannen op frame 50 x 50 cm
2019

Foto 5
Lost Connection 02
Diverse mortels / klei / acryl- muurverf
Jute gespannen op handgemaakt frame 2 x 40 x 40 cm
2019

Foto 6
Detailfoto expositie Pilat & Pilat

Foto 7
Overzichtsfoto expositie oant sa 

TERUG NAAR OVERZICHT